Børnehaven

Børnehaven - fælles beskrivelse

Børnehuset Solstrålens børnehave har plads til 185 børn i alderen 2,9 år – ca. 6 år. Børnehaven er fordelt i tre afdelinger:

• Skoven, Fenrisvej 22. (Udebørnehave - 47 pladser)
  • Engen, Frijsenborgvej 14. (88 pladser)
  • Dino, Tjelevej 25. (50 pladser)

Afdelingerne Engen og Skoven ligger i dejlige naturomgivelser, som vi inddrager i vores læringsmiljøer.
Afdeling Dino, er vores førskolegruppe, som har til huse I Lundgårdskolens lokaler - kælder og SFO lokaler.

I børnehaven skabes der plads til, at dit barn kan udfolde sig, samt udvikle sig gennem leg og i relationer med andre jævnaldrende. Vi sikrer dit barn tilpasse udfordringer - motorisk, socialt, sprogligt og individuelt - gennem aktiviteter der tager udgangspunkt i barnets udviklingsniveau og færdigheder.

Vi anerkender at alle er forskellige, har individuelle behov samt forskellige forventninger. Vi skaber plads til alle børn, med hver deres særlige forudsætninger.

Vi foretager digitale sprogscreeninger på alle børn når de er 3,3 år og igen inden indskrivning til skole. Disse screeninger sker i samarbejde med forældrene.

Har barnet behov for en ekstra indsats for en optimal sproglig udvikling, sikrer vi dette med PPR, som tæt sparringspartner.

Børnehavens personale skaber trygge rammer for dit barn i dagligdagen, hvor vi vægter omsorg, nærvær, trivsel og en tæt dialog med jer forældre.

Vi er, som personale, bevidste om at vi er vigtige rollemodeller, og at vi, i ord og handling, bruger os selv i hverdagen sammen med dit barn. Vi lægger derfor vægt på god adfærd, positiv og god stemning samt humor. Et smil skaber glæde.

Vores daglige aktiviteter tager afsæt i temaerne i den pædagogiske læreplan, og gennem disse temaer søger vi at skabe et positivt, rummeligt samt børnevenligt miljø.

Vi samarbejder eksternt med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), skole og dagpleje.

Det sidste år i børnehaven, bliver jeres barn tilknyttet Dino gruppen, som har til huse på Lundgårdskolens lokaler. Her har aktiviteterne fokus på at skabe forøgede sociale kompetencer og skole kompetencer, inden børnene skifter til skolens SFO 1.juni.
Målet er at sikre skoleparatheden og skabe en god overgang fra børnehaven til skolen og SFO.

Vi har et internt samarbejde med vuggestuen og SFO for at skabe de bedste betingelser for børnenes overgange fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til SFO.

I er, som forældre, altid velkomne til at besøge Børnehuset Solstrålen - så kom og få en uforpligtende snak, inden I vælger institution.