Værd at vide - for forældre

Institutionens A - Z

Dette er en lille liste over emner og informationer, som vi mener er vigtige for dig, som forælder, at have kendskab til når du er en del af vores institution.

Ansvar

Institutionen har ansvaret for børnene fra de er blevet afleveret  og indtil de bliver hentet.

Der har stor betydning for os, at I, som forældre, giver os besked  ved f.eks. sygdom, ferie eller fridage.

Når I, som forældre, er i huset, er det Jer, der har ansvaret for jeres børn.

Dette gælder:

- når børnene afleveres og hentes.

- når vi holder forældrekaffe, julefamilehygge o.lig..

Vi håber at I, som forældre, giver barnet mulighed for at hjælpe med at rydder op, inden i sammen går hjem.

Barnets data / MITBØRN

I forbindelse med barnets start i institutionen, er det meget vigtigt at, I som forældre, BEGGE opretter jer og udfylder barnets kartotekskort på vores digitale kommunikationsplatform mitbarn.herning.dk.

KARTOTEKSKORTET SKAL VÆRE UDFYLDT NÅR BARNET STARTER, DA BL.A. TELEFONNUMRE ER VIGTIGE, SÅ VI KAN KOMME I KONTAKT MED JER.

På kartoftekskortet skal det bl.a. også anføres om institutionen har køretilladelse, således at vi i forbindelse med ture ud af huset kan benytte de offentlige transportmidler, taxi eller private biler.

Ved kørsel i private biler vil det kun være fastansat personale, der kører med børnene.

Børnene vil naturligvis være fastspændte i bilens sikkerhedsseler.

Der er flere tilladelser, som det er vigtigt at tage stilling til og krydse af på kartotekskortet.

MITbarn er ligeledes vores informationstavle til Jer, og det er derfor vigtigt at I tjekker den og derved kan følge med i de ting som foregår i institutionen.

Mitbarn giver også institutionen mulighed for at sende forældre, enkelte, grupper eller alle en sms, hvorfor opdaterede telefonnumre på kartotekskortet er meget vigtigt.

Ferie

I forbindelse med årets mange ferieperioder laver vi opslag eller sender digitale beskeder hjem, og beder jer, som forældre, foretage disse ferieregistreringer. Herefter kan vi tilpasse personaleforbruget efter antallet af tilmeldte børn.

Vi planlægger ligeledes personalets ferie, fridage og afspadseringer udfra registreringerne.

Se endvidere fanen omkring åbningstider og ferieplaner.

Forsikringer

Børnene er dækket af familiens forsikring medens de er i institutionen. Det er derfor vigtigt at familien har  barnet/børnene med i sine forsikringsaftaler.

Indmeldelse.

Ønsker I at indmelde jeres barn i Børnehuset Solstrålen, sker dette via den digitale pladsanvisning på Herning Kommunes hjemmeside.

Herning Kommune står for visitationen af børn til de enkelte institutioner.

Pladsen vil blive tilbudt til Børnehuset Solstrålen, Frijsenborgvej 14. Dette er institutionens hovedadresse, og dermed ikke givetvis den afdeling barnet bliver tilknyttet. Placeringen varetages af ledelsen i forhold til, hvor der er ledig plads.

Barnet modtager et velkomstbrev fra sin stue ca. en måned før starten. I brevet præsenteres de voksne på stuen, og de inviterer til besøg så barn og forældre kan sikres en god start.

Mobilfri zone

Vi vil gerne appelere til at private mobiltelefoner ikke anvendes i institutionen for at sikre den fulde opmærksomhed på barnet/børnene.

Morgenmad

Det er muligt at få morgenmad i institutionen mellem kl. 06.30 og 07.15. Morgentilbudet består af havregryn eller kornflakes med sukker eller rosiner og mælk, rugbrød med smør, syltetøj eller ost.                                                                                 Vi har fokus på at børnene indtager minimal sukker og håber at I, som forældre, bakker op omkring dette.

Overtrækssko

De blå plastovertræk skal, når de står fremme, benyttes ved aflevering og afhentning.

Dette forhindrer at vores gulve bliver alt for snavsede - gulvet er også børnenes legeplads.

Dette gælder specielt i efterår- og vinterhalvåret.

Pladsgaranti

I forbindelse med forældres ledighed, barsels- / forældreorlov o.lign. kan der gives  pladsgaranti, således at I, som forældre, kan melde jeres barn ud og stadig     være garanteret en plads i institutionen igen ved orlovens ophør.

Perioden skal dog planlægges at være af minimum 3 måneders varighed.

Pladsgarantien skal aftales med institutionslederen.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning ( PPR )

Huset er tilknyttet Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Herning Kommune.

Det betyder, at vi har faglig ekspertise, psykologer, talepædagoger, ergo- og fysiotera-peuter samt støttepædagoger at trække på, hvis et barn ikke trives / ikke udvikler sig alderssvarende eller udviser behov for en særlig indsats.

Kontakten til PPR bliver altid taget i tæt samarbejde med forældrene.

Påklædning

For at give børnene de bedste betingelser for en god dag er det vigtigt, at de er praktisk klædt. Tøjet skal passe til årstiden, og der er plads til ekstra tøj på barnets garderobe..

Det er en stor hjælp når der er navn i tøjet.

Syge børn

Vi modtager ikke syge børn i institutionen, men vil gerne informeres i tilfælde af smitsomme sygdomme, skoldkopper, lussingsyge, børnesår o.lign., så kan vi tage vores forholdsregler og få givet den nødvendige information til den øvrige              forældregruppe.

Bliver børnene syge hos os, vil vi kontakte Jer.

Husk : syge børn har det bedst hjemme.

Udmeldelse.

Udmeldelse af et barn skal ske med 1 måneds varsel og altid til den 1. i måneden.

Udmeldelse sker via "Den centrale pladsanvisning" på Herning Kommunes hjemmeside

Husk: At sige goddag og farvel på stuen når I  afleverer / henter jeres barn.