Udebørnehaven Skoven

Skoven.

Skoven har adresse på Fenrisvej 22 i Herning.

kontakt på mobil: 21 54 37 68

Skoven er en naturbørnehave med plads til 47 børn i alderen 2,9 til ca.5 år.

Skovens P-nummer: 1020380507

Institutionens CVR-nummer: 29189919

Naturen og naturpædagogikken er kernen i Børnehuset Solstrålens afdeling Skoven.

Naturen giver os helt unikke muligheder for at finde alt; lige fra roen til vildskaben og fra glæden til dybere refleksioner. Naturen er et helt fantastisk legerum, der giver os mulighed for at styrke motoriske færdigheder, sprog, opmærksomhed, mod, kreativitet, samarbejde og evnen til fordybelse.

Vi arbejder ud fra mål om at skabe positive oplevelser. Når barnet har oplevet eller udført noget, der er oplevet som positivt og rart, så gøres det gerne igen, denne gang med mere mod, viden og erfaring – på den måde vil barnet være i en fortsat personlig udvikling – i et tempo og intensitet, der passer til barnets aktuelle udviklingstrin og entusiasme. Med dette mål som stifinder inddrager vi naturpædagogikken på fem fokusområder:

• Kendskab til naturens liv – planter, dyr, vejr, naturens cyklus, de fire elementer (luft, vand, ild, jord)
  • At gribe naturvidenskabelige hverdags oplevelser, med opmærksomhed på at skabe et begyndende matematisk opmærksomhed hos barnet (Antal, symboler, rum, form – natur, miljø og teknik.
  • Læreprocesser – at lade nysgerrigheden være den drivende kraft, at øve sig igen og igen – for til sidst at kunne, at bygge ovenpå og udvide viden, at mærke følelser
  • Viden om miljø – kompost, regnvand, udnyttelse af varme og kulde, affaldshåndtering, etik, færdsel i naturen
  • Samspil med naturen – at gå på opdagelse med alle sanser åbne, opleve værdien i samspillet, at give og få, arbejde med kunstneriske indtryk og udtryk

Skoven modtag den 10. december 2020 en anerkendelse fra Herning Kommune, for en bæredygtig miljø- og klimaindsats.

Herning Kommunes begrundelse er: "Skovbørnehaven Skoven giver børnene naturforståelse og fremmer deres sundhed og udvikling. Skoven giver den kommende generation grundlæggende viden og virkemidler til at være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid. Skoven er med til at fremme FNs verdensmål."

Inspiration til andre institutioner.pdf

Shape Created with Sketch.